Strona główna » Prawo » Niemoralne fotografie

Niemoralne fotografie

Niemoralne fotografie.

W Wiedniu senzacyę wywołało zarządzenie policyi, skierowane przeciw handlom artystycznym. Mianowicie wezwano na policyę właściciela takiego magazynu na Kärntnertrasse i kazano mu usunąć z wystawy kopie trzech dzieł Rubensa i Tycyana. Policya dodała, że niema nic przeciw sprzedaży tych kopij, jednakże nie pozwala ich trzymać na wystawie.

U nas we Lwowie w każdym niemal sklepiku papierowym, nagich niewiast na obrazkach i widokówkach i to bynajmniej nie klasycznych, pełno na każdej wystawie tam, gdzie widokówki sprzedają.

„Goniec Polski” z 30 lipca 1907    


L. cz. Pr. 13/10

W Imieniu Jego Cesarskiej Mości!

C. k. Sąd krajowy karny, jako Trybunał prasowy we Lwowie orzekł na wniosek c. k. Prokuratoryi Państwa, że znalezione przez Dyrekcyę policyi we Lwowie u Stanisława Schumana pod l. 34 przy ul. Zamarstynowskiej karty korespondencyjne z ilustracyami wydane przez R. Mosingera w Zagrzebiu, a mianowicie:

1. karta (Serya 117/201) przedstawiająca 2 nagie kobiety z których jedna siedzi, druga zaś klęczy obok niej i ręce trzyma na kolanach pierwszej,
2. karta (Serya 117/47) przedstawiająca nagą kobietę stojącą z zasłoną poniżej bioder,
3. karta przedstawiająca młodą dziewczynkę w pozycyi stojącej, trzymająca prawą rękę koło ust (serya 117/30),
4. karta (Mary Mill Serie 1117/13) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi stojącej,
5. karta (Serya 117/79) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę, wspartą na prawej ręce z złożonemi nogami,
6. karta (117 Serya) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi stojącej, która w lewej ręce trzyma zasłonę,
7. karta (Serya 117/14) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi stojącej z rękami w tyle splecionemi,
8. karta (Mary Mill Serie 1117/35) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę, 9. karta (Serya 117/29) przedstawiająca nagą dziewczynę stojącą zasłaniającą oczy prawą ręką,
10. karta (Mary Mill Serie 1117/58) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi siedzącej, grającą na flecie,
11. karta (Serya 117) przedstawiająca stojącą nagą kobietę, która w prawej ręce trzyma ptaszka,
12. karta (Serya 117) przedstawiająca kobietę nagą siedzącą pochyloną, trzymającą, rękę wyprostowaną,
13. karta (Serya 117) przedstawiająca nagą kobietę, leżącą nad wodą, w której odzwierciedla się jej postać,
14. karta przedstawiająca siedzącą nagą kobietę, z zasłoną poniżej bioder, opartą na lewej ręce, którą zasłania sobie oczy (Serya 117/31)
15. karta (Mary Mill Serie 1117/3) przedstawiająca stojącą nagą kobietę, z ręką prawą opartą na głowie, a w lewej trzymającą kwiaty,
16. karta (Serya 117/12) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi stojącej,
17. karta (Mary Mill Serie 1117/43) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi stojącej, z rozpuszczonemi włosami,
18. karta (Serya 117/48) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi leżącej,
19. a) karta (Serya 117/48) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi stojącej,
19. b ) karta (Serya 117/25) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi siedzącej,
20. karta (Serya 117) przedstawiająca nagą kobietę, w pozycyi na pół leżącej, wspartą na rękach,
21. karta (Serya 117/17) przedstawiająca siedzącą nagą kobietę, trzymającą lewą rękę, na piersiach,
22. karta (Serya 117,24) przedstawiająca siedzącą nagą kobietę z dzbankiem w lewej ręce,
23. karta (Serya 117/18) przedstawiająca nagą kobietę w pozycyi na pół leżącej, wspartą na prawej ręce,
24. karta (Serya 117/50) przedstawiająca nagą kobietę stojącą,
25. karta (Mary Mill Serie 1117/50) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę, z prawą ręką nad czołem, jak gdyby patrzyła w dal,
26. karta (Mary Mill Serie 1117/83) przedstawiająca dwie kobiety, z których pierwsza siedzi, druga zaś klęczy przy niej,
27. karta (Mary Mill Serie 1117/80) przedstawiająca siedzącą nagą kobietę, z kwiatami na kolanach,
28. karta (Mary Mill Serie 1117/88) przedstawiająca stojącą nagą kobietę,
29. karta przedstawiająca nagą kobietę, w pozycyi stojącej, w prawej ręce trzymającą talerz z owocami (Mary Mill Serie 1117/87),
30. karta (Serya 117) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę, z zwierciadłem w prawej ręce,
31. karta (Serya 117/51) przedstawiająca leżącą nagą kobietę z papierosem w ręce prawej,
32. karta (Serya 117) przedstawiająca siedzącą nagą kobietę przechyloną w tył,
33. karta (Serya 117/46) przedstawiająca nagą kobietę stojącą z dzbanem na prawem ramieniu,
34. karta (Serya 117) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę z wachlarzem w prawej ręce,
35. karta (Serya 117/33) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę, w pozycyi pochylonej tak, że lewa ręką dotyka kostki lewej nogi,
36. karta (Mary Mill Serie 1117/86) przedstawiająca nagą siedzącą kobietę, ręką prawą dotykającą bukietu,
37. karta (Serya 117/64) przedstawiająca nagą kobietę, wspinającą się po drabinie,
38. karta (Serya 117/63) przedstawiająca nagą kobietę, stojącą na drabinie,
39. karta (Serya 117/63) przedstawiająca młodą nagą dziewczynę, w pozycyi siedzącej z kwiatami na kolanach,

zawierają znamiona występku z § 516, u. k. uznał dokonaną w dniu 15 stycznia 1910 konfiskatę za usprawiedliwioną i zarządził zniszczenie całego nakładu i wydał w myśl § 493 p. k. zakaz dalszego rozpowszechniania tych kartek, a zabrany nakład ma być zniszczony.

Lwów, dnia 18 stycznia 1910.

„Gazeta Lwowska” z 26 stycznia 1910



Obwieszczenie.

C. k. sąd krajowy jako prasowy orzekł na wniosek c. k. Prokuratora Państwa po myśli § 493 p. k., że:

1. Treść zamieszczona na kartkach widokowych francuskiego wydawnictwa skonfiskowanych przez c. k. Dyrekcj ę Policyi w Krakowie w sklepie pod firmą Franciszka Beze w Sukiennicach L. 11, na których reprodukowane są postacie obnażonych kobiet, a to: na jednej przedstawiającej obnażoną kobietę chroniącą się przed lwem z napisem: Societe de Artistes Francais – Salon de 1912 H. Courselles Dumont, Pinsit, Dans l’arene, In the arena – In der Arena i napisem rossyjskim, na drugiej przedstawiającą kobietę, w głębokim negliżu siedzącą na fotelu i czytającą list z napisami Sociéte des artistes Francais – Salon de Paris – Jules Skalbert, Pinxit, Ja fétes, Feast day, Feiertag, i napisem rossyjskim; na trzeciej przedstawiającą obnażoną kobietę siedzącą na krześle i masująca swą stopę z napisami: Salon de Paris – R. M. Guillaume, Societé des Artistes Francais, Dansense, Dancer, Tänzerin i napisem rossyjskim; na czwartej przedstawiającej obnażoną kobietę, siedzącą na krześle i chwytająca muchę z napisami: Societé des Artistes Francais – E. Guillaume, Pinxit – Salon de Paris – La mouche, die Fliege, The fly, Myxa; na piątej przedstawiającej obnażoną kobietę stojącą w wodzie w otoczeniu dwóch łabędzi z napisami: Societé des Artistes Francais, A V. Bisson, Pinxis – Salon de Paris, Au bord de l’eau, Am Ufer, On the shore i napisem rosyjskim; na szóstej przedstawiającej obnażoną kobietę wychodzącą z kąpieli z napisem: Salon 1912, Jane Grenoulloux, Les geömons, Secgros; na siódmej przedstawiającej obnażoną kobietę leżącą na falach morza z napisem: Palais de Beaux Arts de la vihle de Paris, Henri Gervex, Pinxit, La naissance de Venus, The birth of Venus, die Geburt von Venus, oraz to samo znaczenie w języku rosyjskim, – zawiera w swej osnowie znamiona występku z § 516 u. k., że zakazuje się rozszerzanie inkryminowanych kartek widokowych.

C. k. Sąd krajowy, jako prasowy,

Sekcya III. Kraków, dnia 19 grudnia 1912.

„Gazeta Lwowska” z 13 lutego 1913

Prawo , , , , , , , Czytano 1 057 razy

Brak komentarzy do wpisu “Niemoralne fotografie”

Zostaw odpowiedź

(wymagane)

(wymagany)


*